THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Italští NOVEMBRE patří již od svých počátků mezi vyznavače posmutnělých nálad. Namísto zmítání se v chladu a prázdnotě však nachází kořeny v místy mírně sentimentální, přesto vkusně pojaté a rozvláčné melancholii okamžiku, drobném záblesku vzpomínek a tyto atributy se zdají plně odpovídat zvláštnímu italskému naturelu, který vrchovatou měrou prýští také z nahrávek kolegů CANAAN nebo KLIMT 1918.
Ani po více než deseti letech neztrácí Italové takřka nic na původní svébytnosti a poměrně bohatém hudebním rozpětí, jímž se vyznačovali již na prvních nahrávkách, jakož i na rozvláčné a promyšlené stavbě skladeb. Nicméně časy začátků jsou ty tam a s nimi i původní výrazněji „ostrý“ projev čerpající inspiraci např. z death metalových vod, který se nyní rozpouští v nastupujících vlnách jemné rockové hravosti. Aktuální „Materia“ představuje příjemně pojatou syntézu toho, čím NOVEMBRE byli a jsou, přesto však nevykazuje stangnaci a v mnoha ohledech posunuje hudební výraz na dále, čímž vetuje apriorní výroky o možné stagnaci.
NOVEMBRE se řadí mezi ta seskupení, jejichž hudba působí zpočátku poněkud nezaujatým dojmem a sklouzává po posluchači jako voda po kamení. Ani „Materia“ není výjimkou. I tentokráte se ovšem soustředěná pozornost a opakovaný poslech vyplácí a pod povrchem domnělé hudební nevýraznosti se tak jako již několikrát přelévá barvitý proud emocí, který však o nic méně nepostrádá onu snivou letargii rámovanou nápaditými rify a hravou rytmikou. Hudebníci již tolik nestaví na přelétavosti motivů a náhlého střídání nálad, ale jednotlivé kompozice budují podstatně sofistikovaněji. Nynější těžiště tkví zejména ve výtečné práci s aranžemi a mnohonásobným vrstvením dílčích melodických motivů a jednotlivých nástrojů, čímž vzniká hutná, přesto velmi čitelná zvuková stěna, jenž snoubí jednotlivé linky a finesy se vzájemně se prolínajícími distorzními a akustickými celky, které s přibývajícím počtem poslechů odkrývají spletitou pavučinu nálad.
V ostatních atributech však zůstávájí NOVEMBRE stále velmi snadno identifikovatelní včetně precizní technicko-instrumentální stránky a Carmelova zpěvu, který až na několik málo okamžiků plně vyžívá svůj poměrně netypický čistý hlas. A ačkoliv silný „drive“, který nastupuje zejména s prvními pěti skladbami, nedokáží hudebníci na celé téměř sedmdesátiminutové ploše plně udržet, nabízí nahrávka dostatek poutavých a proměnlivých okamžiků a motivů, které pozornost spolehlivě upoutají. Pomyslnou třešničkou na dortu je cover verze v podobě skladby „Promise“ popových ARCADIA nebo dva závěrečné kusy vzniknuvší v období alba „Novembrine Waltz“, které i přes nový zvukový kabát upomínají na dřívější tvář kapely.
Aktuální nahrávkou se dle mého názoru poněkud nedocenění NOVEMBRE prezentují jako plně vyzrálá kapela, která umně těží ze své minulosti, přesto v ní nezůstává. „Materia“ je důkazem toho, že i po více než deseti letech aktivního působení lze přijít se svěží hudbou, jenž se sice nevyznačuje dokonalostí ve všech směrech, nepostrádá však srdce a kus osobitosti a ani tentokráte není o nošení dříví do lesa. Sníte-li také na břehu moře o starých lodích a s nostalgií v očích vyhlížíte světla majáků, pak by vám „Materia“ neměla uniknout.
Ani po více než deseti letech neztratili NOVEMBRE nic ze svého kouzla a "Materia" představuje další výtečný přírustek v diskografii, který přirozeně navazuje na minulé, není však úkrokem do strany, ale vpřed. Sníte-li také na břehu moře o starých lodích a s nostalgií v očích vyhlížíte světla majáků, pak by vám neměla „Materia“ uniknout.
8 / 10
Carmelo Orlando
- kytara, zpěv
Guiseppe Orlando
- bicí
Massimiliano Pagliuso
- kytara
Fabio Fraschini
- baskytara (host)
1. Verne
2. Memoria Stoica / Vetro
3. Reason
4. Aquamarine
5. Jules
6. Geppeto
7. Comedia
8. The Promise
9. Materia
10. Croma
11. Nothijngrad
The Blue (2007)
Materia (2006)
Dreams D'Azur (2002)
Novembrine Waltz (2001)
Classica (2000)
Arte Novecento (1997)
Wish I Could Dream It Again (1994)
Moc příjemný poslech nám na své nové desce připravili italští NOVEMBRE. Dozvuky metalové minulosti jsou v jejich tvorbě patrné pořád, ale mnohem větší prostor dostává rockovější nádech. Hudba NOVEMBRE je stále nakažlivě melancholická a hlavně Carmelův zpěv působí velmi ležérním až nezaujatým dojmem. Na první poslech mě nahrávka příliš nechytila, ale v tomhle případě se vyplatí dát poslechu další šanci a výsledek by se měl dostavit. Pod lehce fádním a řekněme, že i trošičku nezářivným povrchem se skrývá množství nálad, zajímavých motivů a dokonce i hitových písní. Za všechny uvedu v pořadí druhou "Memoria Stoica / Vetro" anebo povedenou předělávku popových matadorů z 80-tých let ARCADIA (v této kapele působili členové slavných DURAN DURAN), která nese název "The Promise".
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.